tisdag 5 juni 2012

Barcelona

Nu är jag hemma igen efter en härlig weekend i Barcelona. Allt har klaffat mycket bra och vi har haft jätteroligt!
Vi bodde jättebra, på en liten tvärgata till La Rambla, fint och fräscht hotell, nära till allt. Vädret var toppen, vi hade en kväll med regn och åska, men det var kvällen innan vi skulle fara hem så det gjorde inte så mycket, i övrigt var det ca 30 grader och sol den mesta tiden. (Hade man inte haft "turen" att dras med soleksem så hade man kanske fått lite färg, men nu "slapp" man ju det...)

Första dagen åkte vi en "Hop on Hop off-buss" och avverkade många av sevärdheterna: Hamnen, stranden, La Sagrada Familia och flera andra av Gaudis berömda byggnader, åt Tapas på Plaza Reial, svalkade oss med Sangria och kraschade i säng. Vi sov till 09.00  (Lyx!) och var på en marknad dagen efter, åt på Hard Rock Café och fortsatte med lite shopping på stan och traskade Ramblan upp och ner ett antal gånger.
Sista dagen spenderade vi nere i hamnen, mamma och Eva åkte en linbanetur medan jag gick i affärer (linbana är inget för en klaustrofobiker... men det är shoppingcenter ;-). Vi åt en toppenlunch på en av hamnresturangerna och traskade lite till. Avslutade med Paella och vin och sen efterrätt på Starbucks innan det var dags att packa ihop.

Jag skulle vilja säga att vi fick till en perfekt mix av shopping, sevärdheter, mat och dryck! Vi vandrade och vandrade och vandrade, trots sköna skor så behöver nog fötterna semester i ett par dagar.
Jag har semester den här veckan, den är redan näst intill fullbokad, men jag hoppas på ett lite slött tempo emellanåt.

1 kommentar:

Ann-Sofi Engström sa...

Hej Elin!
Låter som en underbar resa. Måste bara tipsa om bra bot mot soleksem, jag har haft soleksemsen jag var 17 år. Fick det då när jag solade solarium första gången. Ifjol testade jag "Solbrun" det är karotentabletter från hälsokost. Endast "Solbrun" hjälper mig, jag har provat massor av solkrämer och andra karotentabletter men just dessa passar mig. Vi var ju mycket ute med båten ifjol och jag besvärades inte av eksem och har inte varit så brun på länge. Ha en skön sommar Kraaam