tisdag 1 juni 2010

Sitter i köket och tittar ut på det fina vädret. Det är sommar nu va? I alla fall så är vi inne i en sommarmånad och det är bara 8 skoldagar kvar till sommarlovet. Och det är exakt tre månader kvar av min föräldraledighet.
Vi var till kyrkogården igår (eller dödparken som Elvira sa då hon var liten), och besökte min gammelmormors grav. Vi hade plockat Liljekonvaljer och satte dem hos henne, det blev fint. Vi var också till minneslunden där min farmor, farfar och farbror finns, och jag förklarade för barnen om vad som händer när man dör. När vi gick över bron som leder till minneslunden tittade Alma i vattnet och sa: "Så din morfar ligger alltså här i?" Jag insåg att det nog var för tidigt att förklara fenomenet döden för henne...
Majken ligger på golvet och låter. Det har verkligen hänt mycket med henne de senaste veckorna. Hon jollrar och hasar runt på golvet, tar sig fram i gå-stolen och har fått sin första tand. Och hon är glad som en lärka, helt underbar!
Jag har bestämt mig för att den här sommaren ska bli härlig, även om jag förstår att den kommer att vara fylld med bråk och tjafs (systrarna 1 och 2 är hopplösa för tillfället), vi blir tvungna att göra det bästa av situationen och hoppas på att det räcker.

Inga kommentarer: