fredag 2 december 2011

Religiösa grubblerier så här i juletid

Fredag, och jag är ledig i helgen. Förutom ett uppdrag med kören på söndag så har vi inga planer. Det känns sååå skönt! Bråket mellan tjejerna har i och för sig redan börjat ta fart (det brukar alltid vara  bråkigt då vi är lediga hela familjen tillsammans, så vi får väl se hur det blir denna helg...), men det känns skönt att få vara hemma tillsammans i alla fall, det känns som att det är alldeles för länge sedan.

Idag har vi hunnit med en halv-kaotisk storhandling bland hela (nästan i alla fall) Njurundas befolkning på Ica, utdelning av jultidningar, jag har bakat LCHF-pepparkaksmuffins (riktigt tråkiga... Jag ska sluta baka kakor utan socker, det blir aldrig lika bra som jag föreställer mig innan, och jag blir bara besviken). Vi blev bjudna på middag hos mamma och pappa, hade lite myskväll här hemma sedan, och nu sover de små damerna och jag och Åke sitter i soffan och dricker lite vin.

Alma ställde en intressant fråga idag: Mamma, vem är Jesus egentligen? Jag fick göra mitt bästa och dra en version som passade för en femåring, men det är sannerligen inte lätt att förklara på ett vettigt sätt! Förra året då Elvira kom hem från skolan och hade läst om Jesus och Maria, julen och hela historien, sa hon: Mamma, vet du att Jesus föddes i ett stall? Alma sa: Va?! Var han en ko-pojke?!
Det är svårt att reda ut religiösa grubblerier då det inte finns några säkra svar.


Inga kommentarer: