måndag 23 april 2012

Ljuvlig Chokladmousse

Jag gjorde en såå god chokladmousse i helgen, jag måste dela med mig av receptet (jag har själv hittat det på en receptsida, så jag tar inte alls åt mig äran för den lyckade kombinationen av ingredienser!).

100 g 70%-ig choklad
2 st äggulor
0.5 dl starkt kaffe
3 msk stevia
2.5 dl vispgrädde
 
Smält chokladen försiktigt och låt svalna till under 65°C (annars kan äggulorna koagulera).

Rör ner äggulorna en i taget. Rör ordentligt mellan varje.

Låt smeten svalna.

Rör ner kaffe och stevia.

Vispa grädden, inte för hårt, och rör ner den i smeten till en jämn smet.

Fördela chokladmoussen i portionsglas och ställ in i kylen.

Garnera med färska bär eller frukt eller varför inte hackad mandel, nötter eller chokladströssel.

1 kommentar:

Ann-Sofi Engström sa...

Lät riktigt gott! Måste pröva det vid tillfälle, ha det gott.
Kram