tisdag 22 mars 2011

Allt är relativt

Då var vårjackan framplockad och nya solglasögon inköpta! 10 grader varmt, takdropp och slask, men ack vad livet känns mycket lättare med lite sol och en framsmygande vår!
Har varit och inhandlat lite gummistövlar och fleecejackor och sån´t som hör våren till. Majken behövde stövlar, den minsta storlek som finns är 20 vilket är alldeles för stort för henne. Hon har så pytte-pyttesmå fötter. Men det fick bli stl 20 ändå, hon får väl ha tjocksockar i (några par... Ett beprövat och lyckat trick ;-)
Jag läste en artikel igår om en kvinna som förlorade båda sina barn i Tsunamin i Thailand. Jag har funderat lite på det idag. Hon beskrev sitt liv innan händelsen som tryggt och lyckligt, hon levde det liv hon ville. Ändå klagade hon över småsaker, vardagsproblem, så där som de flesta gör. Ofta när man läst sådana artiklar så får man ett riktigt dåligt samvete för att man rätt ofta gnäller över att t ex barnen bråkar, att man aldrig får sova, att det är skitigt hemma, tvättkorgen är full osv. Men hon menade att det egentligen är härligt att man bara har sådana små saker att knorra över, det måste innebära att man egentligen har en trygg, och i grunden en lycklig tillvaro. Man kan ju inte gå runt och tänka på alla andra som har det värre, det blir man ju inte lyckligare av. Men, man kan reflektera över det då de vardagliga småsakerna känns betungande, det kan ge en ett annat perspektiv på livet.
Så fastän det ibland är jobbigt med trotsiga barn, svårt att vara förälder, att man väger lite för mycket, inkomster och utgifter inte alltid harmonierar så fint, tiden är knapp och allt det där som alla känner till, så måste jag säga att jag skulle inte vilja ändra på något i mitt liv! Jag är grundlycklig! Mina problem är små, och det är jag glad för. Allt är relativt, och det är nog bra att bli påmind om det lite då och då.

1 kommentar:

mamma sa...

Bra med reflektioner och tjocskockor passar till allt ;-)