lördag 3 april 2010

Äggletning


Idag är stora äggletardagen! Vi brukar samlas, delar av släkten, hos svärmor. Idag blir vi ca 23 st. Hon har gömt påskägg (som i det här fallet är en Snickers eller liknande) på de mest omöjliga ställen, som t ex i ett kaffepaket, i fållen på en gardin, i en telefonkatalog som hon skurit ut plats för godiset osv. Det är våran påsktradition det. Det kan ta väldigt lång tid att hitta, och man får inte fika förrän man hittat sitt ägg.

Annars satt jag och funderade på det här med traditioner igår kväll. Om man tänker på vad alla högtider går ut på (för de egentliga anledningarna till firandet är ju borta för länge sedan) så går det nästan alltid ut på att äta! Man ska proppa i sig så mycket som möjligt och det gör man också. Herregud, jag fattar inte varför man vräker i sig godis (och i en hejdlös mängd) flera dagar i sträck bara för att det är påsk? Det var medan jag själv, lite illamående, satt med handen i skytteltrafik mellan godisskålen och munnen som jag började fundera på varför, för det var inte gott längre. Jag ska fortsätta tänka på det under dagen så får vi se om jag kommer fram till något vettigt.

Nu ska jag gömma påskägg åt barnen! (De brukar få lite lättare ställen när vi letar hos farmor, annars får vi aldrig proppa i oss kaffebröd...)

Glad påsk!

Inga kommentarer: